Je weg in ondernemersland vinden

Creatief zijn is natuurlijk onwijs tof, maar misschien wil je wel meer. Bijvoorbeeld je product, of dienst verkopen. Maar hoe dan? Want er zijn zo veel mensen die fotograferen, kaarten maken, cadeautjes verkopen.

Dit betekent niet dat er voor jou geen plek is in de markt, maar het betekent wel dat je jouw weg hierin moet vinden. Op instagram en facebook kan je onwijs veel verschillende marketingstrategien vinden. En tips, honderden. Maar, vandaag ga ik je niet vertellen welke strategie het beste werkt. Dat is namelijk helemaal niet relevant.  Het gaat erom wat jij wilt. Vanuit daar bepaal je wat je wilt.

 

 

Bedenk je eindpunt

Vaak gaan we werken aan iets of een project zonder te weten waar we heen gaan. Ja ons product maken, of onze dienst aanbieden. Maar wat is nou eigenlijk je eindpunt? Die hebben we vaak niet helder. Veel creatieve mensen zijn beelddenkers, zo ook ikzelf. Dus laten we het eens zien als een huis bouwen. Als je bijvoorbeeld een huis gaat bouwen begin je ook niet met lukraak wat stenen op elkaar te gooien en maar te zien waar het uit komt. Je maakt een eindpunt voor jezelf. Dit is in het geval van een huis, dan bedenk je hoeveel verdiepingen, welke indeling, waar komen de ramen. Maar voor je eigen bedrijf is dat ook zo. Waar wil je heen? Wil je bijvoorbeeld werken met een team om je heen, financiele vrijheid of juist het lekker als hobby blijven doen. Of misschien 1 dag minder per week werken, een eigen pop-up store… Bedenk dit even, dit staat niet vast maar geeft wel een richtlijn vanuit waar je kan werken.

 

Wat wil je niet?

Soms is het handiger te bedenken wat je NIET wilt. Zo weet ik zeker dat ik niet meer als 30 uur wil werken nu Morris zo klein is. Oke, duidelijk, Wat wil ik dan wel? Drie en soms 4 dagen werken. Ik wil geen pusherige verkoop. Maar wat wil ik dan wel?

 

Kies aan welke kamer je werkt

Terug naar het huis. Op wat voor manier maak jij schoon? Eerst half de vaatwasser uitruimen, tussendoor je bed afhalen, de zolder stofzuigen en de wc dweilen. Of werk je 1 plek af? Dat is natuurlijk wel effectiever. Het probleem vaak met creatievelingen is dat we alles tegelijk willen en dan ook dingen afraffelen of half doen. We willen ontzettend veel, kunnen nog veel meer. Maar maak hierin keuzes en zeg vandaag werk ik aan de keuken. Kies dus de “ kamer”  is jouw focus nu bijvoorbeeld je website? Blijf dan aan je website werken. Kies je voor een strategie met een funnel, zorg dat je die afmaakt. Wil je een nieuwe vaardigheid leren? Ga daar dan all – inn mee.

 

Knip het op in stukjes

Het gevaar met groots denken is dat we niet weten waar we moeten beginnen en als resultaat maar gewoon niet beginnen. Herken je dat? Ze zeggen niet voor niet een goed begin is het halve werk. Dus knip je grote doel in stapjes. Als ik zeg, ga nu een website bouwen dan is dat wellicht te groot en stel je het maar uit. Maar maak het eens kleiner, door eerst een domeinnaam te registreren en de kleuren voor je site te kiezen. Daarna de teksten en afbeeldingen zoeken / schrijven.

 

Schrijf alle stappen op.

Gewoon zoals ze in je hoofd komen. Later gaan we ze inzetten. Je kan ook een doel voor bijvoorbeeld een jaar bepalen en vanuit daar gaan kijken naar je doel voor over een half jaar en dan bijvoorbeeld voor over een maand.
Mensen onderschatten wat ze kunnen in een jaar, maar overschatten wat ze kunnen doen in een maand.

 

Schrijf nu al je angsten of belemmeringen op

Pak bijvoorbeeld weer dat huis, als je al zegt, maar ik kan helemaal niet klussen. Dan is een heel huis bouwen natuurlijk een uitdaging. Heb je extra begeleiding nodig, moet je iemand inhuren? Voor je onderneming is dat hetzelfde. Bedenk waar ligt je onzekerheid of angst. Laatst zei iemand, maar ik ben bang wat anderen van mijn idee vinden en dus zette ze maar geen stappen. Toen ze dit kon loslaten kwam er ruimt voor haar. Je bewust zijn is de eerste stap, hoe je het vervolgens kan ombuigen is het vervolg.

 

Zorg dat je je stappen uitvoert.

En nu is het tijd voor actie. Actie geeft reactie en iedere kleine stap is er 1. Als jij nu maar achterover blijft zitten dan kom je nergens. Welke stap ga jij nu maken? Mijn stap is deze blog publiceren.

 

Hey wat tof dat je deze blog heb gelezen! Ik ben Suzanne en coach creatievelingen, op het gebied van focus, vertrouwen en strategie. Zo kan jij van je onderneming een feest maken.
Meer weten over mij of mijn trajecten? Check
www.suzanneboers.nl of kom in mijn facebookgroep.

 

 

 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.