SEO voor beginners

Gepubliceerd op 14 maart 2022 om 12:16

SEO VOOR BEGINNERS

 

We kunnen niet meer zonder zoekmachines. Want geef nu eerlijk toe, niets is gemakkelijker dan snel even iets opzoeken via Google of Bing, of 1 van de minder bekende zoekmachines.

Vooral de smartphones hebben het gebruik van zoekmachines naar een volgend niveau getild.

Iedereen en alles is online. Ben je niet online te vinden, dan besta je niet. Wie maakt er nog gebruik van de fysieke Gouden Gids? Dat maakt dat je ook als bedrijf online gevonden wil worden. En om je potentiële klanten je zaak online te laten vinden, moet eerst de zoekmachine langskomen, je website crawlen, indexeren en bewaren in de gigantische databank.

Aan de hand van een ingewikkeld algoritme besluiten de spiderbots (de zoekmachinesoftware) of jouw website de moeite waard is om getoond te worden op de zoekresultatenpagina.

Denk na over wat jouw potentiële klanten zoeken en geef ze die informatie op je website.

 

WAT IS SEO?

Dus wat is SEO? SEO (search engine optimization) of zoekmachineoptimalisatie zijn alle technieken die je kan toepassen (meestal aan je website) om beter gevonden te worden door zoekmachines en dan voornamelijk Google omdat die het meeste gebruikt wordt in België en Nederland.

SEO heeft een grote invloed op je digitale marketing, want een zoekmachine ziet een website heel anders dan een menselijk oog. 

Hoewel SEO vooral gericht is op het optimaliseren voor zoekmachines, moet je ervan uit gaan dat alles wat voor de gebruiker interessant is, het ook de zoekmachines zal plezieren. Zonder zoekmachine geen gebruikers, zonder gebruikers weet de zoekmachine dat jouw website waardeloos is. Het is een vicieuze cirkel dus beide gaan steeds hand in hand. 

 

SEO VERSUS SEA

In tegenstelling tot SEA (Search Engine Advertising) is SEO gratis in die zin dat je geen advertenties betaalt en je het zelf doet. Maar de resultaten van goede SEO kunnen soms al snel heel ingrijpend zijn en blijven voortduren, terwijl je ads stoppen met resultaten opleveren zodra je stopt betalen.

 

DE SERP OF ZOEKRESULTATENPAGINA

De Search Engine Result Page toont een lijst met webpagina’s die de zoekmachine als relevantste antwoorden beschouwt na het intoetsen van de zoekwoorden door de zoekmachinegebruiker.

Bovenaan en onderaan staan advertenties, die je als dusdanig kan herkennen omdat dat aangegeven staat.

Bij lokale zoekopdrachten komen daaronder de Google Mijn Bedrijf listings te staan met bijhorende Google Maps.

Daarna pas krijg je de rest van de organische zoekresultaten. Dat betekent dat er op de eerste zoekresultatenpagina van Google, slechts een 5-tal webpagina’s te zien zijn die bijna alle klikken in ontvangst nemen.

Zodra je webpagina op de tweede pagina of verder terecht komt, bezoekt er bijna niemand meer je webpagina.

 

SNIPPETS

De zoekmachineresultatenpagina bestaat uit snippets, korte previews van de aangeboden webpagina’s. Die snippets bestaan uit de URL, de titel tag (grote blauwe letters) en meestal de meta omschrijving van je webpagina. De relevantie van de ingetoetste zoekwoorden voor die pagina toont Google aan door die woorden in het vet te drukken.

De meest aantrekkelijke en relevantste snippets krijgen de meeste kliks.

 

WAAROM IS SEO ZO BELANGRIJK?

De meeste kliks naar organische zoekresultaten gaan naar webpagina’s die zich op de eerste zoekresultatenpagina bevinden. Zelfs op advertenties gaan de meeste gebruikers niet doorklikken.

Dat betekent dat je als bedrijf pas op de online kaart gezet wordt, als één van je webpagina’s als snippet (niet per se de homepage) verschijnt op de eerste SERP.

Dit kan je enkel verwezenlijken als je aan SEO werkt.

Internet gebruikers gaan uit van de betrouwbaarheid van de zoekmachine om hen de beste pagina’s voor te schotelen.

De zoekmachines beoordelen je website pagina’s op expertise, autoriteit, betrouwbaarheid en relevantie.

 

ZOEKWOORDEN ZIJN DE BASIS VAN SEO

Bij een zoekopdracht begint alles bij zoekwoorden. De internet gebruiker wil een antwoord op een bepaalde vraag en die vraag wordt gesteld aan de zoekmachine door bepaalde zoekwoorden in te toetsen (of in te spreken).

Stel jezelf de vraag: op welke vraag wil jij met je onderneming het antwoord bieden? Welke zoekwoorden zullen jouw potentiële klanten gebruiken om bij je website terecht te komen?

Gebruik de taal van je klant, niet je eigen vakjargon.

Hoe meer zoekwoorden ingetoetst worden, hoe dringender de zoekintentie. Op welke plaats in het zoekproces wil jij de potentiële klant aantrekken?

Heb je nagedacht over deze zoekwoorden? Gebruik ze dan ook op je website. Zoekwoorden hebben meer impact op de zoekmachines wanneer ze op strategische plaatsen voorkomen op je website.

 

STRATEGISCHE SEO PLAATSEN OP JE WEBSITE

Om je on-page SEO drastisch te verbeteren gebruik je je gevonden zoekwoorden in:

 

  • de titel tag van je website pagina: wees kort en to the point. De Google snippets tonen meestal slechts 55 karakters. Zet dus je belangrijkste zoekwoorden vooraan.
  • de URL van je website pagina of blog pagina: kort en krachtig
  • de meta omschrijving van je pagina
  • je header 1 titel tag (slechts 1 per pagina), maar ook de h2 en h3 titel tags
  • de ankertekst naar interne links
  • de alt-tag bij je video’s of afbeeldingen
  • woorden in vet op je webpagina’s

 

Gebruik voldoende zoekwoorden in je website content, maar vermijd het overdadig gebruik en schrijf best in spreektaal. Gebruik geen moeilijke woorden of vakjargon. Google kent tegenwoordig ook synoniemen en gerelateerde woorden.

De titel tag, je URL en de meta omschrijving vormen de gestandaardiseerde snippet (preview) op de zoekresultatenpagina. Maak ze daarom aanlokkelijk genoeg om mensen te overtuigen door te klikken naar jouw website.

 

ON PAGE SEO

Je website optimaliseren gaat niet enkel om het juiste gebruik van je zoekwoorden. SEO beslaat een heel ruim gebied dat gaat van je website lay-out of design tot en met je sociale media profielen (Google mijn Bedrijf, LinkedIn, Facebook).

Wil je online succes boeken moet je prominent aanwezig zijn op het internet.

Google geeft voorrang aan websites die gebruiksvriendelijk zijn, geschikt zijn voor mobiel gebruik en de juiste en relevante informatie bevatten.

 

Om je website te verbeteren denk je vooral aan:

 

  • Een responsive design: je website past je aan aan alle schermgroottes met de nadruk op mobiel eerst
  • Een duidelijk en goed zichtbaar navigatiemenu
  • Jouw USP (unique selling point): wat bied je aan, voor wie, wat is het voordeel voor je klant en waarom moeten ze precies bij jou zijn en niet bij je concurrentie
  • Vindbare en duidelijke contactinformatie (bijvoorbeeld in de footer)
  • Gebruik HTTPS, de veilige verbinding en niet HTTP
  • Je laadsnelheid
  • Optimale afbeeldingsgrootte (zware afbeeldingen vertragen je website mateloos)
  • Gebruiksvriendelijkheid (irritante pop-ups en opspringende ads hebben nog niemand geholpen)
  • Duidelijke en opvallende CTA’s (actieknoppen): gebruik een aantrekkelijke, opvallende kleur en gebruik die over je hele website
  • Een uniforme look met een duidelijke structuur
  • Een gebruiksvriendelijke 404-pagina (foutcode: webpagina niet gevonden) die je bezoekers de weg naar je website laat terugvinden

 

CONTENT IS KING

Iets wat je vaak hoort wanneer het om SEO gaat. Niet zonder reden. Google zoekt informatieve content die de vragen van de gebruikers beantwoordt. Doe je dat op je website zelf of in interessante blog artikelen? Aan de hand van je website content kan de zoekmachine vaststellen waarover je website gaat, waar je expertise ligt en welke klanten bij jou terecht kunnen. Welke zoekvragen vinden op jouw webpagina een antwoord?

 

Dat betekent:

  • Schrijf grammaticaal correct
  • Kies een aanspreking die bij jou en je bedrijf past (je of u) en houd je daaraan over je hele website content
  • Vermijd duplicate content: kopieer niets van andere website, maar zorg er ook voor dat bij jezelf elke website pagina verschilt
  • Gebruik duidelijke spreektaal, alsof je een vriend vertelt wat je onderneming voor hem kan betekenen
  • Kies voor kwalitatief goede teksten die voorrang krijgen op kwantiteit
  • Zorg voor content die antwoord biedt op de vragen van zoekers: geef je bezoekers de informatie die ze zoeken

 

SEO: JE MERKT DAT HET WERKT

 

Als starter heb je vaak een klein budget. Je maakt je eigen website om geld uit te sparen. Je mist de juiste kennis om alles te doen zoals het hoort.

Maar als er iets is waar je zeker over moet nadenken, is het SEO.

Online zichtbaarheid is onmisbaar in deze digitale wereld. Je bedrijf kan het zich niet veroorloven om NIET gevonden te worden door zoekmachines en bijgevolg door potentiële klanten.

Een SEO audit kan vaak al veel betekenen voor de website doe-het-zelver. Soms brengen kleine aanpassingen al een wereld aan verschil.

Ben je een website leek of keek je al scheel bij bovenstaand artikel? Dan kan je je SEO ook aan mij uitbesteden.

 


Reactie plaatsen

Reacties

Greet Barelds
6 maanden geleden

Dag,
Graag ontvang ik informatie over de SEO optimalisatie voor mijn website.
Ik beschik over een klein budget.
Met vriendelijke grioet,
Greet