Omgaan met kritiek als ondernemer

Gepubliceerd op 18 maart 2022 om 12:40

Deze blog is voor alle ondernemers die (net als iedereen) wel eens ondersteboven
raken van kritiek.


Als je zichtbaar bent dan wordt er nog wel eens ongevraagd wat op je afgevuurd.
Van adviezen over wat je wel en niet moet doen tot regelrechte kritiekpunten.
Misschien heb je daarna wel eens overwogen om te stoppen nadat je nachten
wakker gelegen had of belandde je in een ruzie met een klant? Stoppen is natuurlijk
geen optie maar het is wel lastig om hier mee om te gaan.

 

Zo heb ik eens gehoord dat ik het meest slechte event ooit had georganiseerd omdat
er niets bij een bepaalde ondernemer verkocht was.
Ik vooral geen workshops moest geven want ik maakte geen gebruik van een
bepaald merk en was dus onprofessioneel. Of die keer dat een groep een workshop
had geboekt en niet tevreden was met het eindresultaat. Of die keer dat ik een event
op het laatste moment moest afzeggen omdat het sneeuwde en de brandweer het
niet verantwoord vond. De deelnemende ondernemers dachten daar heel anders
over want waar moesten die ondernemers dan hun spullen verkopen die dag?


Nou ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan want je doet het voor sommige mensen
nooit goed. Feit blijft dat het gewoon irritant is (en soms ook een beetje pijn doet) als
mensen niet tevreden zijn terwijl jij er heel je ziel en zaligheid in gelegd hebt.
Je hebt dan ook 2 soorten kritiek. Kritiek op jouw als ondernemer of kritiek op je
product of dienst. Kan wel hetzelfde voelen :)


Één van de belangrijkste dingen die ik geleerd heb is om het niet persoonlijk op te
vatten. Leer ervan en zorg dat je beter wordt. Stel je kwetsbaar op maar laat je er
niet door van slag brengen. Is zo zonde van je energie!
Kritiek wil ook zeggen dat je iets goed doet want je maakt wel iets los in mensen.
Zo lang jij authentiek handelt en professioneel en geduldig blijft als je kritiek krijgt
dan kun je ook beoordelen of de kritiek waardevol is en daar kun je dan weer je
voordeel mee doen.


Om je te helpen denk eens aan deze puntjes als je kritiek krijgt.

● Maak duidelijk waar jij voor staat, wat is je uitgangspunt?
● Laat het bezinken en reageer niet meteen op de opmerking. Voor je het weet
beland je in een discussie en dat wil je niet.
● Bedank de klant voor de reactie. Dus negeer de opmerking niet.
● Bedenk dat niet iedereen je leuk kan vinden.
● Realiseer je dat niet iedereen hetzelfde communiceert. Wat op jou over kan
komen (vooral online) als vervelend of als kritiek kan helemaal niet zo
bedoeld zijn.
● Maak voor jezelf duidelijk voor wie het product of je dienst bedoeld is. Dan
vallen er al heel wat mensen af. Sommige mensen snappen je product of
dienst gewoon niet.
● Verras ontevreden klanten op een positieve manier.
● Kan je de klant niet geven wat hij wil? Dat is natuurlijk prima maar onderbouw
waarom het niet kan zodat de klant geen criticaster wordt.
● Bedank de klant altijd voor de reactie.
● Bedenk wat je er mee zou kunnen doen, verbeterpunten.
● Deel de kritiek met je omgeving om uit te zoeken of je er iets mee kan
verbeteren.

En het allerbelangrijkste. Je doet het gewoon goed dus trek het je niet teveel aan
hoe moeilijk soms ook!!!
Heb jij wel eens kritiek gehad en hoe ging je daar mee om?


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.